تاریخچه فاز 7 مسکن


تاریخچه پروژه از ابتدا تا به امروز به شرح زیر می باشد :

 

1- خرید زمینی به مساحت حدود 55000 متر مربع در بهترین نقطه شهر واقع در اراضی کاظم آباد مشهور به سایت L/1 . ( قبل از فراخوان )


 


2- با توجه به آمار و ارقام پروژه های قبلی ( که در زیر آمده است ) پیش بینی ثبت نام برای حداکثر 1000 واحد مسکونی .

فاز 3 ................. 300 واحد .

فاز 4 ................. 682 واحد .

فاز 5 ................. 364 واحد .

فاز 6 ................. 326 واحد .



 


3- فراخوان عمومی به روش ارسال اطلاعیه به مدارس - ادارات آموزش و پرورش از تاریخ 8././1 تا تاریخ 8././30 و انجام تبلیغات تلویزیونی به مدت 10 شب. 

 
 

4- مواجهه با ثبت نام قریب 2500 نفر که همگی خواستار این بودند که واحد های مسکونی در شهرک الهیه ( اراضی کاظم آباد ) ساخته شوند .


 


5- مواجهه با کمبود زمین ، لذا سریعاً نسبت به پیگیری جهت خرید زمین اقدام شد.

زمین مشهور به L/6 به متراژ 10525 متر مربع خریداری شد .


زمین مشهور به F/1 به متراژ 10980 متر مربع خریداری شد .


زمین مشهور به H/6 به متراژ 9136 متر مربع خریداری شد .



 


6- پیگیری های مکرر و مکاتبات زیاد با شهرداری و شورای محترم شهر در خصوص تفکیک اراضی منطقه مورد نظر ( حتی از مدتها قبل از فراخوان یعنی از خرداد ماه سال 81 شرکت در حال تشکیل پرونده جهت تفکیک زمین L/1 در شهرداری بوده و مبلغ 1000,000,000 ریال را نیز قبل از فراخوان بابت این امر به شهرداری طبق فیش شماره 528387 در مورخه 81/06/11 پرداخت نمود و پرونده مراحل خاص خود را طی می کرد ) اما پس از فراخوان و ثبت نام ، شرکت جهت تفکیک اراضی آن منطقه از شهر با مشکل مواجه شد و روند کار طولانی گردید شد . ( به ذلیل مصوبه شورای محترم شهر در خصوص طرح تفضیلی منطقه )

 
 


7- تفویض اختیار شورای محترم شهر در تاریخ 8././13 به شهرداری منطقه 2 جهت تفکیک اراضی کاظم آباد در تاریخ های :

سایت L/1 در تاریخ 81/12/27 به شماره 2/14489 .

سایت L/6 در تاریخ 82/02/31 به شماره 2/2527 .

سایت F/1 در تاریخ 81/12/27 به شماره 2/14487 .

سایت H/6 در تاریخ 82/01/26 به شماره 2/617 .


 


8- برگزاری مسابقه معماری :

بلافاصله پس از انجام فراخوان و به موازات تفکیک زمین بدلیل اینکه شرکت زمین L/1 را در اختیار داشت اقدام به برگذاری مسابقه معماری نمود و در این راستا با طراحان، معماران و شرکتهایی که دراین زمینه دارای تجربه های فراوانی بودند و بخش مسکن شناخت مناسبی از آنها داشت جهت تهیه بهترین طرح سایت پلان و واحدهای مسکونی بر اساس تقاضای اعضاء وارد مذاکره شد. که نهایتاً طرح آقای مهندس کلانترزاده ( شرکت روند ) بعنوان برنده انتخاب و شرکت جهت اقدامات بعدی با نامبرده وارد مذاکره شد.


 


9- نهایتاً نقشه های مقدماتی سایت L/1 جهت اخذ پروانه ساختمانی بصورت خیلی سریع و فورس ماژر تهیه و در تاریخ 81/12/28 موفق به اخذ پروانه ساختمانی با متراژ متر مربع شدیم .


 


10- سه ماه به طول انجامید تا در اواخر خردادماه سال 82 نقشه های مصوب معماری فاز 7 ( بلوکهای ستاره ای و مستطیلی ) توسط شرکت روند ( آقای مهندس کلانترزاده و همکاران ) تهیه و جهت طراحی سازه ای به دفتر بخش مسکن ارائه گردید.


 


11- تجهیز کارگاه :

در سه ماهه اول سال و همزمان با عملیات طراحی معماری شرکت شروع به تجهیز کارگاه ساختمانی نموده و کارهای زیر را انجام داد :

1 - ساخت دفاتر اداری - دفتر بخش مسکن

2- خرید و نصب سیستم بتن مرکزی ( بچینگ )

3- خرید یک دستگاه تاور کرین

4- خرید ماشین آلات سنگین ( لودر - کامیون )

5- ساخت اتاقهای کارگری

6- خرید امتیاز برق موقت

7- خرید و نصب مخازن آب

8- تجهیز و راه اندازی تعمیرگاه

9- تجهیز و راه اندازی کارگاه موزائیک زنی

10 - ساخت و راه اندازی سیستم نگهبانی و حراست کارگاه

11 - خرید قریب به 1500 تن آهن آلات مختلف از ذوب آهن اصفهان و تخلیه آنها.


 


12- از طرفی همزمان با شروع عملیات طراحی معماری، مطالعات زیادی در خصوص شناخت شرکت های معتبر از جمله شرکتهای : سانو - پی کاف - مان رو - خاک آزما و پی کار آزما ، جهت انجام مطالعات ژئوتکنیک و ژئوفیزیک منطقه صورت گرفت.


 


13- در اول تیرماه سال 1382 برای شروع طراحی سازه فاز 7 با آقای دکتر سلاجقه وارد مذاکره شده که پس از شروع کار طراحی سازه ایشان نتیجه مطالعات ژئوتکنیک و ژئوفیزیک منطقه را جهت طراحی فونداسیون تقاضا نمودند .


 


14- نهایتاً در تاریخ 8././24 و پس از استعلام از شرکتهای یاد شده ( سانو - پی کاف - مان رو - خاک آزما و پی کار آزما ) و بررسی و مطالعه در زمینه بهترین شرکت و کمترین هزینه، قراردادی جهت خدمات مشاوره ای با شرکت پی کار آزما منعقد گردید.



 


15- در مدت زمانی که عملیات صحرایی جهت مطالعات خاک در سایت L/1 انجام می شد همزمان نیز کار طراحی سازه ای برجهای 14 طبقه و 10 طبقه توسط تیم شرکت فضاراز ( آقای دکتر سللاجقه ) در حال انجام بود .



 


16- در آذرماه سال 1382 نتیجه محاسبات و گزارشات مطالعات ژئوتکنیک و ژئوفیزیک به بخش مسکن ارائه گردید. بلافاصله این گزارش جهت طراحی پی به شرکت فضاراز ارائه شد. جلسات متعدد و مکاتبات زیادی جهت هماهنگی تیم طراحی سازه با شرکت پی کار آزما ( آقای دکتر عرفاتی ) برگزار شد.
و نهایتاً در اواخر آذر ماه سال 1382 طرح نهایی فونداسیون برجهای 14 طبقه و 10 طبقه جهت اجرا به بخش مسکن ابلاغ گردید .

 


17-- در پائیز سال 1382 بر اساس نوع طرح معماری و مصالح مصرفی در پروژه فاز 7 توسط دفتر فنی بخش مسکن اقدام به تهیه دفترچه قیمت تمام شده برجهای 14 طبقه گردید .

 


18- در تاریخ 82/10/3 - دو روز قبل از زلزله دلخراش شهرستان بم جلسه ای با حضور اعضای محترم فاز 7 در محل سالن آمفی تاتر سازمان آموزش و پرورش تشکیل گردید و قرار بود گزارشی از عملکرد بخش مسکن در مدت 11 ماهه سپری شده پس از فراخوان ارائه شود، که در ابتدای شروع صحبت مدیر بخش مسکن اعضاء اجازه ادامه صحبت ندادند و نسبت به تعداد طبقات - متراژ و بویژه قیمت تمام شده واحدها معترض شدند و این به عنوان نقطه عطفی در روند اقدامات گذشته بود و هر آنچه را که تا به آن روز تلاش شده بود به یکباره از بین برد .


 


19- بخش مسکن موظف بود طبق خواسته اعضاء و مصوبه هیئت مدیره شرکت مجدداً کلیه طزحهای معمازی را از نظر طبقات و متراژ تغییر دهد و در نتیجه می بایست کلیه دفترچه های محاسبات سازه در تیپ های مختلف عوض شوند ، همچنین کلیه نقشه های ارائه شده توسط شرکت فضاراز در خصوص فونداسیون به هم ریخت. و این در حالی بود که دو روز پس از این جلسه فاجعه عظیم زلزله شهرستان بم بوجود آمد و وظیفه انسانی ایجاب می نمودهمه به کمک بروند و بخش مسکن نیز از این قضیه مستثنی نبود .


 


20- کمتر از 24 ساعت پس از وقوع زمین لرزه کلیه پرسنل بخش مسکن بهمراه تجهیزات و ماشین آلات ( لودر - کامیون ) به مجل حادثه شتافتند و به مدت 20 روز جهت عملیات امداد و نجات بطور شبانه روز انجام وظیفه نمودند . این فعالیتها به این معنی نبود که فاز 7 فراموش شده و در همین زمان مکاتباتی با آقای مهندس کلانترزاده و همکارانش در خصوص طراحی مجدد معماری سایت پلان و واحدهای مسکونی فاز 7 صورت پذیرفت .

 


21- ارائه طرح مجدد معماری فاز 7 پس از سه ماه یعنی در اوایل اردیبهشت سال 1383 صورت پذیرفت.


 


22- پس از اخذ طرح معماری بلافاصله نقشه ها و سی دی های مربوطه به شرکت فضاراز جهت تهیه دفترچه محاسبات سازه و فونداسیون ارسال گردید و در اواخر خردادماه سال 1383 دفترچه محاسبات سازه به بخش مسکن ارائه گردید .

 


23- در طی مدت 5 ماهه سپری شده پس از جلسه مورخه 82/10/3 با استناد به نامه شماره 134 مورخه 82/11/18 بخش مسکن با سرعت فراوان در حال خاک برداری و اجرای عملیات شفته ریزی بود.


 


24- آغاز عملیات ساختمانی : بالاخره پس از وقفه 6 ماهه ناشی از خواسته اعضاء در جلسه مورخه 82/10/3 پرسنل فنی بخش مسکن توانستند عملیات اجرایی ساخت اسکلت سازه را براساس نقشه های مصوب آقای دکتر سلاجقه در اواسط تیرماه سال 1383 شروع نمایند و با تیمهای بسیار قوی ساخت و نصب اسکلت که عمدتاً غیر بومی بودند وارد مذاکره شوند .



 

 


25- بزودی عملیات حفر چاهها ، بتن ریزی چاهها و آرماتوربندی فونداسیون ( با میلگرد A3 سایز 32 ) با اکیپ های قوی در دو شیفت کاری آغاز گردید.

               


26- عملیات نصب صفحه های کف ستون (Base Plate ) با ابعاد یک متر در یک متر و به ضخامت 30 میلی متر با سرعت انجام شد و پرسنل از اینکه سریعاً پس از بتن ریزی نسبت به مونتاژ و نصب اسکلت اقدام خواهد شد خوشنود بودند. اما ...


 

27- اما متاسفانه بدلیل وقوع زلزله بم و کمبود بسیار شدید سیمان تیپ 2 امکان بتن ریزی فونداسیون مقدور نشد .
مکاتبات زیاذی با استانداری محترم در خصوص تامین سیمان تیپ 2 صورت گرفت که همه جوابها منفی بود . تصمیم گرفته شد با هماهنکی با دکتر سلاجقه با اضافه نمودن درصد بیشتری از سیمان تیپ 1 عملیات بتن ریزی فونداسیون ها انجام گیرد ولی بدلیل مخالفت شدید آقای دکتر سلاجقه مبنی بر سولفاته بودن خاک کرمان و نظر به گزارشات آزمایشات مکانیک خاک در خصوص وجود یُن کلر در خاک گرمان امکان استفاده از سیمان تیپ 1 مقدور نبود


 

28- مجدداً به استانداری محترم مراجعه نموده و با پیگیری های فراوان و رایزنی های انجام شده توانستیم درصد جزئی از سیمان تیپ 2 مصرفی را از طریق استانهای همجوار و شهرهایی همچون بندر خمیر و داراب تهیه نماییم. 

 
 


گفتنی است هر فونداسیون قریب 250 تن سیمان نیاز داشت و شرکت در مجموع برای سایت L/1 به حدود 7000 تن سیمان نیاز داشت !!؟؟
تامین این مقدار سیمان در شرایط آنروز یرای هیچ نهاد دولتی و خصوصی میسر نبود واین دلیلی دیگر بود بر تعطیلی نسبی کار و نرسیدن به جدول زمان بندی و این برای پرسنل بخش مسکن بسیار سخت و عذاب آور بود که کلیه ستونها ساخته شده باشند ولی نتوان آنها را علم نمود .


               
 
29- بالاخره شرکت توانست با مشکلات فراوان و بصورت مرحله به مرحله چند فونداسیون را بتن ریزی کند و اولین ستون بلوک ستاره ای در فاز 7 در مهرماه سال
1383 برافراشته شد
 
 
 
 
 

30- روند علم نمودن اسکلت بصورت آرام همزمان با بتن ریزی فونداسیونها انجام می گرفت و این در حالی بود که زمستان در راه بود ، بزودی فصل سرما و یخبندان زمستان سال 1383 فرا رسید و شرکت با مشکلات ( فنی و غیر فنی ) زیادی همچون :

1- رطوبت الکترود و عدم جوشکاری بهینه و فنی
2- عدم امکان عملیات نصب در هنگام بارندگی

3- عدم کارایی گروههای نصاب بدلیل ارتفاع زیاد و سرما

4- کوتاه بودن روز کاری

5- بارش زیاد برف وباران در زمستان سال 1383

6- نبود گروههای نصاب در ابتدای امر به این دلیل که مدتها امکان نصب ستونهای ساخته شده توسط آنها نبود

و آنها به شهرهای خود رفته بودند.

و .........

باعث گردیده بود که کار به کندی پیش رود و از دست هیچ یک از عوامل اجرایی کاری ساخته نبود.